w

Sezon letni w e-biznesie rozpoczęty. Kto nie wyjedzie na urlop?

Branża e-commerce jest bardzo specyficzna – aż 99% sklepów internetowych to bardzo małe, a wręcz – domowe, biznesy zatrudniające maksymalnie do 9 osób. Tylko mały promil wszystkich wirtualnych sprzedawców ma w swoim zespole kilkadziesiąt lub kilkaset osób według badań Internet Standard, magazynu nowej gospodarki.

I jak tu wziąć urlop, skoro źródłem utrzymania zarządza jedna lub kilka osób? Pół biedy, gdy sklep internetowy ma w swoim asortymencie przedmioty rozchwytywane np. w sezonie zimowym. Gorzej, jeśli mikro zespół zamiast nabierania złocistego kolorytu nad morzem, uwija się jak w ukropie, obsługując rzeszę internetowych klientów. – Sezon letni w e-commerce trwa praktycznie od początku maja do końca sierpnia. W okresie wakacyjnym najbardziej sprawdzają się takie kategorie przedmiotów jak artykuły ogrodnicze, meble ogrodowe, letnia odzież i obuwie, walizki i inne akcesoria podróżnicze oraz przedmioty służące rekreacji i turystyce – wylicza Mariusz Wesołowski, wykładowca Akademii Allegro prowadzącej kilkanaście projektów edukacyjnych z e-commerce.

Najgorętsze miesiące wakacyjne to niestety nie jedyny okres wytężonej pracy dla sprzedawców typowo letnich hitów. Już wiosną należy przygotować się na nadejście gorącego sezonu i wyposażyć się w odpowiedni towar w magazynie. A z nastaniem złotej polskiej jesieni letnie hity sprzedażowe czeka jeszcze okres wyprzedaży.

Bikini, monokini i tankini królują w sieci

Obecnie na allegro.pl królują wakacyjne propozycje przedmiotów. I tak oto spośród rzeczy z kategorii sport i turystyka, najczęściej poszukiwanymi są kolejno rowery, namioty, części rowerowe, rolki i pontony. Tymczasem w dziedzinie Dom i Ogród przedmiotami z metką Most Wanted są odpowiednio baseny, kosiarki i wentylatory. Sprzedawcy odzieży natomiast notują największe zainteresowanie na wszelkie odmiany strojów kąpielowych (bikini, monokini, tankini), trampki oraz modne w tym sezonie koturny. – Sprzedawcy internetowi, którzy wystawiają przedmioty popularne w sezonie letnim śmieją się, że dla nich wakacje są możliwe dopiero zimą. Przykładowo jedna ze szkolonych przez nas pań była tak zaskoczona zwiększeniem obrotów sprzedaży swoich skuterów w okresie letnim, że nie spodziewała się konieczności przesunięcia urlopu na chłodniejsze dni – mówi Sławomir Rajch z Akademii Allegro.

W wakacyjne hity z branży e-commerce z pewnością wpisuje się asortyment sklepu DobrzeSpakowani.pl. Na jego wirtualnych półkach znajdują się walizki i torby podróżne, które Polacy wykupują masowo w zasadzie przez całe lato. – Najgorętszy okres sprzedażowy przypada u nas na lipiec i sierpień. Co ciekawe, w tym okresie klienci są mniej wybredni i sprzedajemy nawet takie wzory i rozmiary walizek, które wcześniej nie cieszyły się dużą popularnością. Klienci kupują na ostatnią chwilę, nie żałują, że chwilowo nie ma ich ulubionego koloru i w pełni zadowalają się asortymentem, który oferujemy im "od ręki” – wyjaśnia Monika Mikowska-Wartecka, prowadząca internetowy biznes.

Multimedia dobre na jesień i zimę

Z ustaleniem daty letniego wypoczynku nie powinny mieć problemów osoby, które sprzedają w sieci przedmioty popularne w innych sezonach sprzedażowych. Mniejszy ruch notują takie rzeczy jak m.in. odzież i obuwie na niższe temperatury, multimedia, opony samochodowe czy wszelkie akcesoria związane ze sportami zimowymi. Posiadacz jednego z większych kont w kategorii multimedia na Allegro, Michał Bedlechowski, będzie mógł więc spokojnie wypocząć i przygotować się na zwiększenie ruchu klientów od jesieni: – Co roku multimedia w okresie od maja do sierpnia notują skromniejsze zainteresowanie ze strony kupujących. Polacy wolą spędzać czas wolny poza domem, a nie na oglądaniu filmów czy graniu w gry. Ale jeśli tylko pogoda się pogarsza, wskaźnik sprzedaży idzie w górę – wyjaśnia sprzedający.

Michał Bedlechowski, podobnie jak wielu innych Polaków oferujących w sieci asortyment nie wpisujący się w letnie hity sprzedażowe, ma już wypracowany odpowiedni system. Kto nie zajmuje się sprzedażą strojów kąpielowych czy walizek podróżnych, najlepiej żeby w wakacyjnym okresie dostosował się do kilku złotych rad. Sprzedawcy wystawiający swój asortyment również na Allegro mogą ograniczyć ilość aukcji i zmniejszyć w ten sposób opłaty serwisowe. Ponadto warto zawęzić zarówno sprzedaż, jak i promowanie wystawianych rzeczy do samych hitów, np. postawić na wydawnictwa DVD czy Blue Ray z Harrym Potterem przed zapowiadaną lipcową premierą ostatniej części.

Warto również pomyśleć o kwestii poszerzenia asortymentu przez tych internetowych sprzedawców, którzy chcą, żeby ich 5 minut trwało dłużej niż przez kilka letnich miesięcy. – Sprzedając zestawy mebli ogrodowych, można poszerzyć swoją ofertę również o standardowe wyposażenie domu, które ma szansę sprzedać się również po wakacjach. Natomiast wystawiając na aukcjach rośliny i donice balkonowe, warto sięgnąć po asortyment przystosowany do roślin domowych – wylicza Mariusz Wesołowski.

Napisane przez dotPR

Co dwa lata ilość danych na świecie wzrasta przeszło dwukrotnie – nowe zadania i możliwości…

Cyberprzestępcy rezygnują ze spamu na rzecz precyzyjnych ataków