w

Program „Polskie okna i drzwi” bolączką niemieckich konkurentów

Jak wynika z informacji, opublikowanej na niemieckiej stronie window.de, VFF skierował do Komisji Europejskiej pismo, w którym domaga się przeprowadzenia dochodzenia w sprawie programu dotacji Branżowego Programu Promocji "POLSKIE OKNA i DRZWI", finansowanego przez polskie Ministerstwo Gospodarki i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Według niemieckiego związku, polski program promocji branży okiennej narusza artykuł 107. Traktatu Unii Europejskiej, który zakazuje faworyzowania niektórych przedsiębiorstw lub sektorów. Według Bernarda Helbiga, prezydenta VFF, pomoc nie jest zgodna z zasadami wspólnego rynku, a dotowany program promocji eksportu polskich producentów jest dla niemieckich producentów okien i drzwi krzywdzący.
 
– Takie subsydia eksportowe są zawsze pokrywane przez konkurentów z państw członkowskich Unii, które nie kwalifikują się do ich uzyskania. Ponieważ wzrost sprzedaży okien i drzwi w Unii Europejskiej nie jest oczekiwany, to udziały rynkowe zostaną przesunięte na rzecz beneficjentów dotacji. Ponadto, z punktu widzenia interesu konsumentów, na pierwszym planie powinny być cechy produktu, a nie miejsce produkcji – skomentował Ulrich Tschorn, zarządzający niemieckim związkiem.

Z oskarżeniami nie zgadza się Janusz Komurkiewicz, Prezes Związku Polskie Okna i Drzwi, które wchodzi w skład konsorcjum. Zdaniem prezesa, do tej pory polskie firmy nie były w stanie na dużą skalę promować jakości swoich wyrobów, a Branżowy Program Promocji ma to umożliwić – Branżowy Program Promocji pozwoli na eksponowanie cech i wysokiej jakości produktów polskiej stolarki budowlanej. Jakość tych produktów jest bowiem najwyższa w całej Europie. Dlatego, obok innowacyjności, to główna cecha, na jakiej będziemy koncentrować się w ramach Programu – wyjaśnia Komurkiewicz.

Paweł Wróblewski, Dyrektor Związku Polskie Okna i Drzwi, także odpiera postawione przez Niemców zarzuty: – Organem kompetentnym do oceny zasadności protestu jest Ministerstwo Gospodarki. Konsorcjum jest realizatorem programu, a takie zachowania świadczą o tym, że doskonale wywiązujemy się ze swoich obowiązków – tłumaczy. Branżowe programy promocji obejmują aż 15 branż. Branża stolarki okiennej i drzwiowej jest pierwszą, wokół której zrobiło się głośno. Sytuacja ta jest dowodem na to, że polscy producenci postrzegani są w Europie jako realne zagrożenie – nie tylko ze względu na oferowanie wyrobów doskonałej jakości, ale także profesjonalnie zorganizowane służby handlowe czy logistyczne. – Takie zaplecze wskazuje również na bardzo dobre przygotowanie polskich producentów do podboju rynków zagranicznych – dodaje Paweł Wróblewski.

Ministerstwo Gospodarki oficjalnie uznało opinię Verband Fenster + Fassade za niezgodną ze stanem faktycznym. W odpowiedzi na skargę VFF, wystosowało komentarz, w którym wyjaśnia, że branżowe programy promocji stanowią kompleksowe programy promocji konkretnych branż lub grup produktowych polskiej gospodarki, które umożliwiają wykreowanie polskich specjalności eksportowych. Realizacja programów ma natomiast przyczynić się do poprawy wizerunku Polski i polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych.

„Pomoc finansowa przeznaczona na udział przedsiębiorców w programach promocji to pomoc de minimis, która stanowi szczególną kategorię wsparcia udzielanego przez państwo, gdyż uznaje się, że ze względu na swą małą wartość nie powoduje ona zakłócenia konkurencji w wymiarze unijnym. W związku z powyższym, nie stanowi ona de facto pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, a w konsekwencji nie podlega obowiązkowi notyfikacji Komisji Europejskiej” – czytamy w komentarzu. W oficjalnym odniesieniu ministerstwa znajduje się także informacja, że Komisja Europejska, decyzją nr K (2007) 4562 z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem „konwergencja” w Polsce, wyraziła aprobatę modelu promocji polskiej gospodarki za pomocą instrumentów promocji takich jak na przykład realizacja branżowych programów promocji.

W ramach realizowanego przez specjalnie powołane konsorcjum programu, polscy producenci okien i drzwi otrzymali ponad 6 mln zł na promocję swoich produktów na wybranych rynkach, tj. niemieckim, włoskim, francuskim, czeskim oraz szwedzkim. Plan działania obejmuje m.in. udział w polskich i zagranicznych targach branżowych, reklamę branży polskiej stolarki okiennej i drzwiowej oraz organizację konferencji i misji handlowych w każdym z krajów objętych BPP przeznaczonych dla przedstawicieli zagranicznych środowisk kupieckich i dziennikarskich związanych z branżą stolarki budowlanej.

Avatar photo

Napisane przez RedPen

Świętowali nauczyciele

Rynek gazu, OZE, atom – podsumowanie IX Kongresu Nowego Przemysłu