w

Priorytety środowiskowe Kompanii Piwowarskiej

Światowy Dzień Ziemi to dobra okazja, by przeprowadzić ekologiczny „rachunek sumienia”. Codziennie podejmujemy decyzje, które mają znaczący wpływ na planetę, na której żyjemy. Dlatego warto zastanowić się, w jaki sposób każdy z nas może zaangażować się w ochronę środowiska i zasobów naturalnych. Szczególna odpowiedzialność w tej dziedzinie spoczywa na firmach i instytucjach, które powinny aktywnie angażować się w działania pozwalające chronić środowisko i propagować dobre praktyki. Jedną z takich firm jest Kompania Piwowarska, dla której dbałość o środowisko naturalne jest integralną częścią strategii biznesowej.

W Kompanii Piwowarskiej bardzo poważnie traktujemy rolę, jaką odgrywamy w szeroko pojętym środowisku i społeczności. Wiemy, że chcąc być firmą odnoszącą długotrwałe sukcesy, musimy dołożyć wszelkich starań, by nasze działania świadczyły o nas jako o odpowiedzialnym członku społeczeństwa lokalnego i globalnego. To dlatego właśnie między innym dążymy do optymalizacji potrzeb względem zużywanych zasobów naturalnych oraz ilości wytwarzanych odpadów – mówi Rob Priday, prezes Kompanii Piwowarskiej.

Zmniejszenie zużycia energii wśród priorytetów

Kompania Piwowarska to jedno z tych przedsiębiorstw, które działają w zgodzie z naturą nie tylko raz w roku, przy okazji obchodów Dnia Ziemi, ale każdego dnia. Mianowicie firma prowadzi swoją działalność, kierując się zasadami zrównoważonego rozwoju, a wśród jej 10 Priorytetów aż cztery mają na względzie dobro środowiska naturalnego: zwiększenie produkcji piwa przy wykorzystaniu mniejszej ilości wody, zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, odzysk i recykling odpadów opakowaniowych oraz optymalizacja procesu gospodarowania odpadami.

Nawiązując do tematu tegorocznego Dnia Ziemi, warto zwrócić uwagę na działania KP zmierzające do zmniejszenia zużycia energii, a co za tym idzie – emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Pierwszym krokiem jest zawsze uświadomienie sobie skali problemu. Dlatego Kompania Piwowarska oceniła poziom swojej emisji CO2 i określiła, które etapy łańcucha wartości powodują jej najwięcej. Firma opracowała nową strategię zmian klimatycznych, która uwzględnia siedem elementów. Cztery z nich: wydajność energetyczna, przechodzenie na czystsze paliwa kopalne, wykorzystywanie energii odnawialnej oraz handel kredytami węglowymi, są bezpośrednio związane z funkcjonowaniem firmy. Pozostałe trzy dotyczą zarządzania emisjami w łańcuchu wartości i wiążą się z chłodzeniem, transportem oraz produkcją opakowań. Ponadto KP współpracuje ze swoimi dostawcami w poszukiwaniu usprawnień we wspólnych działaniach.

Inwestycje i ambitne plany

Jedną z proekologicznych inwestycji Kompanii Piwowarskiej jest nowoczesna podczyszczalnia w tyskim browarze, która bazuje na beztlenowych metodach oczyszczania z osadem granulowanym. W wyniku fermentacji beztlenowej powstaje biogaz, który jest magazynowany i używany jako pełnowartościowe paliwo do opalania kotłów zakładowych – wyjaśnia Klaudyna Gruszecka, kierownik ds. ochrony środowiska i BHP w Kompanii Piwowarskiej.

KP bez trudu spełnia unijne standardy dla przemysłu piwowarskiego, dotyczące zużycia energii cieplnej i elektrycznej. To jednak za mało dla firmy, która wymaga od siebie odpowiedzialności wobec społeczeństwa i środowiska naturalnego oraz pełnego zaangażowania w ograniczenie negatywnego wpływu na klimat. Dlatego Kompania Piwowarska wyznaczyła sobie ambitny cel redukcji o 50% emisji paliw kopalnych na litr wyprodukowanego piwa do roku 2020.

Edukacja z przymrużeniem oka

Proekologiczne działania KP skupiają się nie tylko na procesie produkcji i łańcuchu dostaw. Obejmują także edukację pracowników, czego przykładem jest projekt „Zgrani z naturą”. To program prowadzony od 2007 roku, skierowany do pracowników Kompanii Piwowarskiej, który powstał jako rozszerzenie prowadzonej przez firmę polityki ochrony środowiska. Program wykorzystuje elementy humoru i zaskoczenia, a wspierają go autorytety z dziedziny recyklingu, ochrony przyrody i środowiska. Ma on zachęcić pracowników i ich rodziny do zmniejszania ilości wytwarzanych odpa­dów i świadomej ich segregacji, oszczę­dzania wody, energii elektrycznej oraz energii cieplnej na gruncie prywatnym. Celem tych działań jest włączenie wszystkich pracowników – choćby na niewielką skalę – w dzieło ochrony przyrody i zasobów naturalnych.

Więcej na ten temat można przeczytać w Raporcie zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej 2011 (www.kp.pl/documents/article/kp_sd_raport_2011.pdf).

Do redaktora:

Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną nastawioną na walkę z wykluczeniem społecznym na tle ubóstwa oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 r. wyniosła 14,1 mln hektolitrów piwa.

SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 28,3 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.

Dodatkowych informacji udzielają:

Małgorzata Walędzińska-Półtorak
kierownik ds. zrównoważonego rozwoju
Kompania Piwowarska SA
ul. Mikołowska 5, 43-100 Tychy
tel. +48 32 32 78 415
tel. kom. +48 601 590 618
fax +48 32 32 78 418
[email protected]

Wojciech Mrugalski
kierownik ds. komunikacji
Kompania Piwowarska SA
ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań
tel. + 48 61 667 7667
tel. kom. + 48 601 91 11 44
fax + 48 61 667 7850
[email protected]
www.kp.pl

Zawiodła dieta i ćwiczenia? Postaw na chłodną kalkulację!

Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę