w

Pierwszy test wytrzymałościowy Audi RS Q e-tron E2

Audi Sport przygotowuje kolejną wersję Audi RS Q e-tron – generację E2, do przyszłorocznego Rajdu Dakar. W związku z tym, prowadzi w Maroku szeroko zakrojone testy. Wszystkie trzy dakarowe załogi Audi: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, w trudnych pustynnych warunkach poznają tajniki tego zupełnie nowego samochodu rajdowego.

„Nasz plan zakłada dziewięć dni testów, tak by każda para kierowca/pilot mogła pracować z pojazdem testowym przez trzy dni” – mówi Arnau Niubó Bosch, szef całego projektu wdrożeniowego Audi RS Q e-tron E2. „Mamy dwa główne cele: przygotowanie drugiej generacji na Rajd Dakar oraz zapoznanie zespołów kierowców z nowymi rozwiązaniami. Redukcja masy stwarza nowe możliwości w zakresie ustawień zawieszenia, które chcemy wykorzystać. Zmierzamy w dobrym kierunku. Napęd elektryczny ze wszystkimi jego systemami również działa sprawniej niż podczas testów rok temu.”

Uwe Breuling, szef działu testowania pojazdów Audi Sport oraz cały jego zespół, zderzyli się w Maroku z niezwykle trudnymi warunkami. „Temperatury są ekstremalne – niemal 40 stopni Celsjusza dzień w dzień. Widzimy, że w tych okolicznościach zarówno samochód, jak i załogi, funkcjonują na granicach swych możliwości” – relacjonuje. „Trasy testowe po których się poruszamy są w tym roku bardzo kruche, co jest niezwykle obciążające dla rozwiązań technicznych. Nic jednak nie zatrzymuje naszego samochodu. Występują tylko drobne uszkodzenia eksploatacyjne, które naprawiamy na bieżąco.”

Wszyscy kierowcy i piloci Audi Sport są pozytywnie zaskoczeni niższą masą prototypu z napędem elektrycznym. „Nie tylko masa, ale i jej rozkład jest teraz bardziej korzystny” – relacjonuje Carlos Sainz. „W rezultacie samochód mniej driftuje, jest bardziej zwinny i łatwiej go kontrolować.” Takie wrażenia potwierdza Stéphane Peterhansel: „Kiedy przejeżdżamy przez długie, szybkie zakręty, jest mniej sił odśrodkowych. O wiele łatwiej jest więc utrzymać się po wewnętrznej stronie zakrętu. Również pozycja za kierownicą jest teraz lepsza niż wcześniej.” Mattias Ekström, który wciąż jest nowicjuszem w rajdach terenowych po udanej karierze na torze i w rallycrossie, wnosi swoją wiedzę, jednocześnie korzystając z doświadczenia dwóch zwycięzców Dakaru, z którymi jest w zespole. „Doświadczenie Carlosa i Stéphane’a bardzo pomaga nam w ustawieniach” – mówi Mattias Ekström. „Nie chodzi tu o czasy okrążeń jak na asfaltowych trasach, ale o to, by mieć przewidywalny samochód. Oprócz niższej masy, wyraźnie widać też poprawę aerodynamiki. Ma ona pozytywny wpływ zwłaszcza przy większych prędkościach.”

Inżynierowie Audi Sport w trakcie swojej pracy mieli na uwadze nie tylko warunki kierowców. Trzej piloci również korzystają ze zoptymalizowanego środowiska pracy. „Chcieliśmy mieć możliwość łatwiejszej obsługi złożonych systemów” – mówi Emil Bergkvist. „W obecnej generacji Audi RS Q e-tron E2, udało się to osiągnąć. W niektórych przypadkach systemy reagują teraz na ostrzeżenia bez konieczności ręcznej interwencji.” Lucas Cruz dodaje: „Ergonomia w kokpicie jest teraz lepsza, a różne elementy sterujące zostały logicznie przegrupowane, co zdecydowanie nam pomaga. Dzięki temu możemy się lepiej skoncentrować i mamy więcej czasu na nasze podstawowe zadanie: nawigację.” Dla Edouarda Boulangera inny aspekt był najważniejszy: „Czuję ten samochód zupełnie inaczej niż wcześniej. Niższa waga oznacza, że możemy pójść trochę bardziej w kierunku komfortu, jeśli chodzi o ustawienia amortyzatorów. To ważne, gdy spędzasz tyle czasu w kokpicie co my i musisz być skupiony przez wiele godzin.”

Audi RS Q e-tron E2 zrobiły w Maroku łącznie 4218 kilometrów. Razem z poprzednimi testami w Europie, daje to już w sumie dystans 6424 kilometrów. Zespół nie ma jednak czasu na przerwę: Za niespełna dwa tygodnie druga generacja rajdowego prototypu będzie miała swój chrzest bojowy. W dniach od 1 do 6 października wszystkie trzy załogi Audi Sport: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, wezmą udział w Rajdzie Maroka w południowo-zachodniej tego części kraju. Dzięki zróżnicowanemu terenowi, rajd ten jest uważany za świetne przygotowanie przed Rajdem Dakar.

Napisane przez Audi

Dlaczego mała motoryka mała ma tak wielkie znaczenie?

Grupa Tubądzin z premierowymi kolekcjami na Międzynarodowych Targach Cersaie w Bolonii