w , ,

Lavazza – wzrost sprzedaży o 5 procent

Od dawna już, w 9 na 10 badanych sklepów spożywczych, można znaleźć przynajmniej jeden produkt ze spółek Mokate. To jeden z najwyższych wskaźników na rynku. Teraz Mokate chce uzyskać podobny wskaźnik na rynku HORECA.

Rynek kaw premium rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Wysoka sprzedaż ciśnieniowych ekspresów do kawy znajduje swoje odbicie w popycie na kawę ziarnistą premium. Ale zyskuje też kawa mielona z tej samej półki. Każdy procent udziału ma wartość kilkudziesięciu milionów złotych.

– Rynek oczywiście przeżywa różne zawirowania związane z nastrojami konsumenckimi, niemniej jednak w segmencie kaw, w którym pozycjonujemy Lavazzę – zauważamy lekki, lecz stabilny rozwój sprzedaży – podkreśla Sylwia Mokrysz z zarządu Mokate SA.

W ciągu ostatnich dwóch lat spożycie kawy w Polsce zwiększyło się o ponad 23 proc. Obecnie według Międzynarodowej Organizacji Kawy (ICO) wynosi 126 tys. ton, a to zapewnia nam szóste miejsce na Starym Kontynencie. Analitycy szacują, że aktualnie wartość rynku kawy w Polsce wynosi ok. 3 mld zł. Natomiast udział kaw premium w sprzedaży kawy według różnych źródeł waha się od 10 do 15 proc.

Detal i rynek gastronomiczny

Rynek gastronomiczny w Polsce czeka kolejny rok szybkiego rozwoju. Firma badawcza Euromonitor International, na którą powołują się pisma branżowe, podała nawet estymację, zgodnie z którą w przyszłym roku Polacy wydadzą w restauracjach, barach i kawiarniach łącznie ok. 7,4 mld euro, czyli ponad 30 mld zł. To o prawie 2 mld zł więcej niż w 2011 r. Zdaniem Euromonitora Polacy będą także coraz częściej odwiedzać kawiarnie. Za cztery lata wartość tego segmentu rynku ma wynieść 2 miliardy 100 milionów euro.

Duża zasługa w tym kawiarni sieciowych, które Polacy coraz chętniej odwiedzają. Jak wynika z najnowszego raportu, ARC Rynek i Opinia „Cafe Monitor”, odwiedza je już 80 proc. wielkomiejskich konsumentów. W 2010 r. było to 60 proc.

– To dla nas bardzo atrakcyjny rynek, wszyscy coraz częściej dajemy się namówić na małą czarna poza domem. Jeszcze nie tak dawno w lokalach dominowały kawy ze średniej i niższej półki. Teraz jednak to się zmienia. Wprowadzenie dobrych jakościowo kaw, to również element budowania przewagi konkurencyjnej. Jestem przekonana, że to bardzo atrakcyjny segment rynku –podsumowuje Sylwia Mokrysz.

Od pierwszego stycznia tego roku, obowiązuje umowa, na podstawie której Mokate zostało autoryzowanym dystrybutorem włoskiej Lavazzy. Rozmowy poprzedzające podpisanie kontraktu trwały blisko rok. – Wkrótce przyjdzie czas na podsumowanie rocznego okresu współpracy. Charakteryzował go systematyczny rozwój sprzedaży zarówno w detalu, jak i na rynku gastronomicznym. To nie jest jednak nasze ostatnie słowo – zapewnia Sylwia Mokrysz.

Grupa Mokate jest jednym z największych producentów kawy rozpuszczalnej i herbaty w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz Węgrzech. W 2009 r. skonsolidowane przychody firmy wyniosły ok. 512 mln zł. Rok później odnotowano kolejny ich wzrost. W 2011 roku grupa chce przekroczyć poziom 600 mln złotych przychodów. Od kilku lat, ponad połowa przychodów (55 proc. w 2009 roku i 57 proc. w 2010 roku) generowane jest w eksporcie. Po zakończeniu realizowanego programu rozbudowy w ciągu najbliższych dwu lat zdolności produkcyjne zakładów Mokate w Żorach i Ustroniu zwiększą się o około 25 proc.

Avatar photo

Napisane przez Witold Barłóg

Świąteczne zakupy w salonach Wittchen

Epson: 4 nowe, projektory edukacyjne o krótkim rzucie z interaktywną przystawką i Wi-Fi