w

Jak negocjować z potencjalnym pracodawcą?

  • Kwalifikacje kandydata mają decydujące znaczenie podczas prowadzenia negocjacji.
  • Istnieje wiele elementów podlegających negocjacjom poza wynagrodzeniem, np: czas pracy czy dodatkowe benefity.
  • Aby poprowadzić udane negocjacje trzeba celnie określić swoje mocne strony, dobrze poznać firmę i realia rynkowe.
  • Rekruter często pełni funkcję mediatora podczas negocjacji, pomagając stronom wypracować najbardziej satysfakcjonujące rozwiązanie.

Sytuacja rynkowa, a pozycja negocjacyjna kandydata

Powtarzające się opinie i informacje o pogarszającej się kondycji polskiej gospodarki sprawiają, że kandydaci są mniej pewni swojej pozycji rynkowej. W związku z tym zmieniając pracę nie wiedzą, jak twardo mogą negocjować przyszłe warunki zatrudnienia. Dylematy te dotyczą szczególnie branż takich, jak bankowość, która ostatnio przechodzi falę restrukturyzacji. Jednak obserwacje konsultantów Antal International wskazują, że wynagrodzenia, jeśli spadły, to bardzo nieznacznie. Co więcej w innych obszarach niż stricte pensja można uzyskać bardziej atrakcyjne możliwości.

„Specjaliści i menedżerowie zmieniając pracę nie powinni obawiać się jasnego przedstawienia pożądanych warunków zatrudnienia. Pracodawcy wiedzą, że w wartościowego kandydata warto zainwestować w każdych czasach. Należy jednak pamiętać, że nasze oczekiwania nie powinny znacząco odbiegać od warunków przeciętnie oferowanych na danym stanowisku. Kandydaci muszą się również liczyć z wysokimi wymaganiami pracodawców i bardzo wnikliwym procesem rekrutacyjnym. Nie wystarczy świetne przygotowanie specjalistyczne – trzeba się również wykazać miękkimi umiejętnościami.” – komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Co można wynegocjować?

Większość kandydatów słysząc „negocjacje z pracodawcą” automatycznie myśli o wynagrodzeniu. Warto jednak pamiętać, że obecnie oferty warunków zatrudnienia firm są bardzo zróżnicowane i szerokie. Dzięki temu specjaliści i menedżerowie mogą wynegocjować ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb. Przykładowo firmy są coraz bardziej otwarte na możliwości pracy w systemie home office czy zadaniowy czas pracy.

„Ciekawe możliwości niesie za sobą współpraca kontraktowa. W ramach takiej umowy można wynegocjować bardzo atrakcyjne warunki, często nawet na innych zasadach niż te oferowane pracownikom etatowym. Różnice w stawkach sięgają nawet 30-40% wynagrodzenia w skali miesiąca. Ważnym źródłem wiedzy o możliwościach, jakie stwarza taka forma jest profesjonalna firma  usługowa zajmująca się dostarczaniem zasobów w ramach  IT.” – zauważa Łukasz Kośnik, menedżer Antal IT Services.

Elementy podlegające negocjacjom z pracodawcą:

  • Wynagrodzenie pieniężne
  • Systemy bonusowe i premiowe
  • Czas pracy
  • Możliwość pracy w systemie home office
  • Pakiet medyczny od wersji podstawowej do rozbudowanej dla całej rodziny
  • Samochód służbowy i zakres jego wykorzystywania w celach prywatnych
  • Dopłaty do szkoleń, studiów
  • Forma umowy (umowa o pracę na czas określony/nieokreślony, współpraca kontraktowa)

„W przypadku stanowisk najwyższego szczebla negocjacjom podlegają również budżety do wykorzystania na określonym stanowisku, zakazy konkurencji czy nawet tak szczegółowe wymagania jak marka samochodu służbowego czy konkretna firma oferująca pakiet medyczny.” – dodaje Sebastian Sala, lider zespołu Antal Banking & Insurance.

Trzy kroki do osiągnięcia sukcesu w negocjacjach z pracodawcą

Aby odnieść sukces w negocjacjach warunków zatrudnienia z potencjalnym pracodawcą trzeba się do nich dobrze przygotować.

„Przede wszystkim określmy swoje mocne strony pod kątem korzyści, jakie one mogą przynieść organizacji. Przykład? Jeśli zwiększyliśmy sprzedaż w poprzedniej organizacji o 20% pokażmy, jakie nasze umiejętności to umożliwiły i jak je będzie można wykorzystać w firmie, do której aplikujemy, aby osiągnąć podobny rezultat.” – tłumaczy Sebastian Sala, lider zespołu Antal Banking & Insurance.

W drugiej kolejności dowiedzmy się jak najwięcej o firmie i stanowisku, na które aplikujemy. Jaka jest kultura organizacyjna? Jaki będzie dokładny zakres obowiązków? Jakie firma oferuje benefity? Zgromadzona wiedza pozwoli łatwiej doprowadzić do sytuacji idealnej w negocjacjach czyli win-win. Obie strony zyskują to, na czym najbardziej im zależy.

Przed rozmową z pracodawcą sprawdźmy również jak kształtują się wynagrodzenia w danej branży i na danych stanowiskach. Pomóc mogą różnorodne raporty płacowe m.in Badanie Wynagrodzeń Antal International. Również profesjonalny rekruter będzie mógł udzielić wielu informacji na ten temat. Należy pamiętać, że podobne stanowiska mogą być zupełnie inaczej wynagradzane w różnych branżach.

„W IT cały czas możemy mówić o rynku kandydata. Specjaliści i menedżerowie stawiają wysokie wymagania i pracodawcy są zmuszeni, aby je spełnić w celu pozyskania dobrego pracownika. To już na starcie daje dobrą pozycję negocjacyjną. Jednak i tu trzeba dokładnie sprawdzić, jakie stawki oferuje rynek. Często opłaca się firmie zapłacić 20%-30% więcej za odpowiednie kompetencje kontraktora niż płacić kary umowne za niezrealizowane projekty lub tracić jakieś zlecenie z powodu braku odpowiednich kompetencji. Jednak nawet pożądani na rynku informatycy nie otrzymają upragnionej pracy, jeśli ich oczekiwania nie będą adekwatne do konkretnej sytuacji w branży.” – dodaje Łukasz Kośnik, menedżer Antal IT Services.

Rekruter – mediatorem udanych negocjacji

Rekruter podczas procesu rekrutacyjnego pośredniczy pomiędzy pracodawcą i kandydatem. To sprawia, że często przejmuje na siebie rolę mediatora. Jest bezstronny i dba o dobrą atmosferę podczas negocjacji, sprzyjającą merytorycznej dyskusji. Zobowiązuje się poufności. Zna jednak oczekiwania jednej i drugiej strony, dzięki temu niejednokrotnie zaproponuje najbardziej satysfakcjonujące dla obu stron rozwiązanie. Rekruter jest również ważnym źródłem wiedzy o realiach rynkowych, wynagrodzeniach, możliwych benefitach.

„Podstawą udanych negocjacji jest przede wszystkim prezentacja samego kandydata. Od tego jak będzie przygotowany do rozmowy, jakimi wykaże się umiejętnościami i jak celnie wskaże obszary, w których przyniesie korzyści firmie, będzie zależeć ostateczna oferta złożona przez pracodawcę.” – podsumowuje Sebastian Sala, lider zespołu Antal Banking & Insurance.

O Antal International

Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 110 oddziałów w 35 państwach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Firma powstała w 1993 roku i jako jedna z pierwszych w branży rekrutacyjnej wprowadziła podział zespołów na specjalizacje. Konsultanci koncentrują się na wąskich sektorach i dyscyplinach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. Więcej informacji na www.antal.com.


O Antal International w Polsce

W Polsce Antal International działa od 1996 roku i jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów. Biura w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw. Antal International świadczy usługę rekrutacji stałej, jak i zatrudnienia kontraktowego. Dzięki rozwiązaniom HR Consulting z zakresu oceny i rozwoju pracowników oraz Recruitment Process Outsourcing firma kompleksowo odpowiada na potrzeby pracodawców. Więcej informacji na www.antal.pl.

Avatar photo

Napisane przez Wójcik Agnieszka

Branżowy Program Promocji „Polskie Okna i Drzwi” w ogniu krytyki konkurentów

Stolarka budowlana wizytówką polskiej gospodarki za granicą