w ,

Frost & Sullivan: Rozwój mobilnych usług finansowych w Europie

Warszawa, 25 lipca 2012 — Obecnie mobilne usługi finansowe cieszą się w Europie dosyć dużą popularnością. Obserwuje się coraz więcej płatności mobilnych oraz mobilnych przelewów pieniężnych. Według Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, liczba użytkowników mobilnej bankowości w Europie w ciągu następnych sześciu lat wzrośnie czterokrotnie.

Najnowszy raport Frost & Sullivan pt. „Analiza technologii i rynku mobilnych usług finansowych” zakłada, że wartość transakcji w ramach płatności mobilnych do roku 2018 wzrośnie do 72,33 mld EUR.

„Rozwojowi europejskiego rynku mobilnych usług finansowych sprzyja rosnąca liczba używanych smarfonów” – stwierdza Mario Fernandez, analityk z warszawskiego biura Frost & Sullivan. „W 2011 r. sprzedaż smartfonów stanowiła ponad 50 procent całkowitej sprzedaży telefonów bezprzewodowych w krajach Europy Północnej i Zachodniej, a kraje Europy Środkowej i Wschodniej wkrótce je dogonią.”

Polska będzie interesującym miejscem na mapie rynku płatności mobilnych.  Gotowość do wprowadzenia płatności mobilnych opartych na technologii komunikacji bliskiego zasięgu (ang. Near Field Communicatins, NFC) jest tu znacznie wyższa niż w pozostałych krajach w regionie. Wstępna akceptacja płatności bezdotykowych oraz zwiększająca się świadomość na ich temat będą przemawiać za rozwojem mobilnych płatności opartych na technologii NFC.

„Firmy MasterCard i Deutsche Telekom właśnie w Polsce zdecydowały się na wprowadzenie usługi portfela mobilnego wykorzystującego technologię NFC już w drugiej połowie 2012 roku” – mówi Mario Fernandez. Jednakże, zdaniem Frost & Sullivan, aby usługa dotarła do znacznej liczby użytkowników, ważna jest współpraca z bankami, które w opinii Polaków cieszą się uprzywilejowaną pozycją w zakresie płatności. Istotne jest także zwiększenie liczby telefonów zdolnych do obsługi technologii NFC.

Obecnie na rynku europejskim dominują usługi oparte na SMS-ach. Jednak zdaniem Frost & Sullivan aplikacje internetowe będą zyskiwać na znaczeniu dla rozwoju mobilnej bankowości oraz płatności mobilnych w krótko- i średniookresowej perspektywie. W krajach, w których rozwija się infrastruktura dla technologii bezstykowej, usługi NFC będą odgrywać fundamentalną rolę dla długoterminowej ekspansji.

„Współpraca pomiędzy podmiotami branży telekomunikacyjnej, usług finansowych oraz informatycznej będzie prowadzić do dalszego wzrostu na rynku mobilnych płatności” – dodaje Mario Fernandez. „Podobnie, bardziej proaktywne podejście do wykorzystania usług mobilnych ze strony banków będzie bodźcem do rozwoju bankowości mobilnej.”

Jednakże istniejące modele biznesowe oraz wysoka satysfakcja użytkowników z obecnie używanych sposobów płatności i usług bankowych mogą negatywnie wpłynąć na rozwój mobilnych usług finansowych. Ponadto, usługi mobilne są obecnie oferowane zgodnie z zasadą „te same dla wszystkich”, a ich wartość dla odbiorcy nie jest do końca klarowna. W rezultacie użytkownik zazwyczaj preferuje tradycyjne kanały zarządzania finansami typu oddziały bankowe czy bankowość internetowa.

„Usługodawcy i dostawcy technologii powinni wspólnie pracować nad opracowaniem wysoce spersonalizowanych, mobilnych usług finansowych, które będą koncentrować się na wygodzie klientów” – podsumowuje Mario Fernandez. „Wykorzystanie zalet urządzeń mobilnych wraz ze zwiększeniem stopnia spersonalizowania wydaje się być właściwą alternatywą, pozwalającą na dostarczenie naprawdę wartościowych produktów i usług użytkownikom końcowym.”

Analiza Technologii i Rynku z zakresu Mobilnych Usług Finansowych zapewnia wgląd w najnowsze tendencje na europejskim rynku mobilnych usług finansowych (mobilnych płatności i mobilnej bankowości) oraz przedstawia strategiczne zalecenia dla kluczowych interesariuszy.

Jeśli chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji na temat powyższej analizy, prosimy o kontakt z Joanną Lewandowską, Corporate Communications, na adres [email protected]. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, stanowiska, nazwy firmy oraz danych kontaktowych.

O Frost & Sullivan

Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania.

Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju. Frost & Sullivan ma 50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.

Kontakt:

Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europe
P: +48 22 481 62 20
E: [email protected]

http://www.frost.com

Avatar photo

Napisane przez Joanna Lewandowska

Condohotel w Mikołajkach pnie się w górę

Twarożek Domowy Piątnicy – wypróbuj nowe smaki!