w

Czy warto zdecydować się na samochodową instalację gazową?

Ceny autogazu są około dwa razy niższe niż ceny benzyny bezołowiowej Pb95. Co prawda, średnie spalanie gazu jest do 20% większe niż benzyny, ale różnica w cenie paliwa i tak daje wymierne korzyści. Przejazd 100 km samochodem z instalacją gazową wiąże się z kosztem niższym o ok. 40% w porównaniu z samochodem o napędzie benzynowym. Oszczędności zauważalne są zarówno po pokonaniu długich tras jak i podczas jazdy miejskiej, kiedy spalanie rośnie.

Kolejnym atutem posiadania instalacji gazowej jest zdublowanie systemu zasilania paliwem i co się z tym wiąże znacznie zwiększa odległość jazdy samochodem po jednym zatankowaniu benzyny i gazu. Ponadto, daje to niezawodny system zasilania złożony z dwóch niezależnych układów, które mogą zastępować się wzajemnie – gdy wyczerpie się gaz, a w pobliżu nie będzie żadnej stacji tankowania gazu, można przełączyć samochód na zasilanie benzynowe i kontynuować jazdę.

W silnikach zasilanych benzyną, przedostaje się ona do miski olejowej powodując pogorszenie właściwości smarnych oleju oraz spłukuje go ze ścianek cylindrów. W efekcie, ograniczona jest żywotność silnika. W przypadku zasilania gazem takie zjawiska nie mają miejsca. Zatem używanie go powoduje zwiększoną trwałość silnika. Ponadto, zasilanie gazem charakteryzuje się niższym hałasem niż w przypadku benzyny.

Rosnąca świadomość ekologiczna w społeczeństwie zwraca uwagę kierowców na mniejszą emisję dwutlenku węgla przez samochody zasilane gazem. Węglowodory, które powstają podczas spalania gazu są mniej szkodliwe dla środowiska. Przy tak dużej liczbie samochodów z instalacjami gazowymi w Polsce, wpływ na środowisko może być zauważalny. Daje to kierowcom satysfakcję, że przyczyniają się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i chronią swoje otoczenie. Niektóre z krajów europejskich, takie jak chociażby Francja czy Niemcy promują zastosowania gazu do zasilania pojazdów np. w administracji publicznej, transporcie miejskim czy w prywatnych firmach.

„Warto wspomnieć również o tym, że w konstrukcji samochodowych instalacji gazowych dokonuje się ciągły postęp. Obecnie na rynku dostępne są już instalacje IV generacji, które stosują wielopunktowy wtrysk gazu do cylindrów silnika. Instalacja taka zarządzana jest przez zaawansowany sterownik, który jednocześnie ściśle współpracuje z komputerem silnika, co pozwala na bardzo zbliżoną charakterystykę pracy silnika przy zasilaniu gazowym i benzynowym. Przykładem takiego sterownika może być wprowadzony w ostatnim czasie nowoczesny ZENIT PRO OBD. Instalacje IV generacji pozwalają również na automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po uzyskaniu przez silnik odpowiedniej temperatury jak i na przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, mówi Anna Kaminik – Michalczak, Kierownik Marketingu z firmy Auto-Gaz Centrum z Radomia.

Kolejną rekomendacją do montażu systemu zasilania gazem LPG jest fakt, że instalacje gazowe zaczynają zyskiwać uznanie w oczach niektórych producentów samochodów, którzy stosują je w wybranych modelach produkowanych seryjnie. Również wielu autoryzowanych dealerów różnych marek oferuje montaż instalacji gazowych klientom w zakupionych przez nich samochodach.

Istotną kwestią jest bezpieczeństwo zasilania gazem. Okazuje się, iż benzyna jest bardziej wybuchowym paliwem niż propan-butan, a instalacje gazowe charakteryzują się wyższym poziomem zabezpieczeń w porównaniu z układami benzynowymi. Można więc stwierdzić, że właściwie zamontowana i odpowiednia jakościowo instalacja gazowa jest bezpieczniejsza niż klasyczna instalacja benzynowa.

Należy pamiętać jednak o tym, że dobrze jest zdecydować się na instalację znanego producenta, objętą gwarancją i odpowiednią obsługą posprzedażową. Ważne jest również aby serwis, który ją zamontuje miał doświadczenie w montażu instalacji LPG.

Napisane przez RzecznikPrasowy.pl

Apsys zdobywa pierwszy certyfikat „Bardzo Dobry” Breeam In-Use w Polsce dla…

Ładowarka samochodowa Mini od Global Technology – mini urządzenie, maksimum energii