w ,

Cisco Global Cloud Index-do 2015r. ruch związany z przetwarzaniem w chmurze zwiększy się 12-krotnie

Warszawa, 30 listopada 2011 r. – W opublikowanym właśnie pierwszym raporcie Cisco® Global Cloud Index (2010 – 2015) Cisco szacuje, że globalny ruch dotyczący przetwarzania w chmurze wzrośnie 12-krotnie – ze 130 eksabajtów rocznie w 2010 r. do 1,6 zetabajta rocznie w 2015 r. (roczna stopa wzrostu CAGR będzie wynosić 66%).

Jeden zetabajt jest równoważny sekstylionowi bajtów lub trylionowi gigabajtów. 1,6 zetabajta jest równoważne na przykład około:

  • 22 trylionom godzin strumieniowej transmisji muzyki
  • 5 trylionom godzin konferencji biznesowych z użyciem kamer internetowych
  • 1,6 tryliona godzin strumieniowej transmisji wideo (HD)

Przetwarzanie w chmurze jest najszybciej rosnącym segmentem ruchu związanego z centrami przetwarzania danych. Wzrośnie on 4-krotnie z 33% CAGR i osiągnie 4,8 zetabajta rocznie w 2015 r. Szacuje się, że poziom przetwarzania w chmurze stanowiącego obecnie 11% ogólnego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych wzrośnie do 2015 r. do ponad 33%. Przetwarzanie w chmurze to podstawowy warunek dla rozwoju technologii informatycznych i dostarczania użytkownikom materiałów wideo i treści w różnej formie.

Zdecydowana większość ruchu związanego z centrami przetwarzania danych i przetwarzaniem w chmurze nie jest generowana przez końcowych użytkowników lecz przez same centra i chmurę. Dzieje się tak w związku z szeregiem aktywności w obrębie centrów i chmury, których końcowi użytkownicy nie są nawet świadomi, takich jak np. tworzenie kopii zapasowych czy replikacja. Do roku 2015 75% ruchu generowanego przez centra przetwarzania danych pozostanie obsługiwane w obrębie samych centrów, ponieważ procesy robocze podlegają migracji między różnymi maszynami wirtualnymi, wykonywane są także zadania w tle. 17% całkowitego ruchu wysyłanych jest z centrów przetwarzania danych do końcowego użytkownika, podczas gdy dodatkowe 7% ruchu generowane jest w ramach komunikacji między centrami przetwarzania danych także w związku z takimi działaniami, jak cloud-bursting, replikacja i aktualizacja danych.

Informacje ogólne

· Raport Cisco Global Cloud Index (2010-2015) ma na celu oszacowanie globalnego wzrostu ruchu związanego z centrami przetwarzania danych i przetwarzaniem w chmurze oraz ocenę tendencji w tym zakresie. Z uwagi na to, że istnieją wewnętrzne powiązania między siecią i centrum przetwarzania danych w zakresie dostarczania usług przetwarzania danych w chmurze podejmowane są działania mające na celu uzupełnienie dotychczasowych badań dotyczących ruchu w sieci. Pozwolą one uzyskać nowy obraz i wgląd w pojawiające się dopiero trendy, które wpływają na architekturę centrów przetwarzania danych i chmury.

· Raport Cisco Global Cloud Index powstaje w wyniku modelowania i analizy różnorodnych źródeł podstawowych i pomocniczych, obejmując ponad 30 terabajtów danych wygenerowanych w ciągu ostatniego roku przez różne centra przetwarzania danych na całym świecie, wyniki ponad 45 milionów testów szybkości przesyłu danych przez sieci szerokopasmowe oraz prognozy rynkowe innych producentów.

· Raport Cisco Global Cloud Index zawiera również prognozę „migracji procesów roboczych”, czyli przeniesienia procesów z tradycyjnych centrów przetwarzania danych do chmury, jak również analizę „gotowości do wykorzystania chmury” dla największych regionów geograficznych, dotyczącą zdolności sieci do obsługi różnego typu usług dla klientów biznesowych i indywidualnych w zakresie przetwarzania danych w chmurze.

§ Artykuł przeglądowy „Cisco Global Cloud Index Forecast and Methodology, 2010 – 2015 ” (Prognoza i metodyka badań Cisco Global Cloud Index na lata 2010–2015) zawiera pełny i szczegółowy opis zastosowanych metod i wniosków z tych badań.

§ Cisco Global Cloud Index udostępnia gotową do pobrania infografikę, którą można wykorzystać w blogach i mediach społecznościowych.

Inne ważne informacje zawarte w opracowaniu Cisco Global Cloud Index

Przetwarzanie danych w chmurze będzie stanowić 1/3 całkowitego ruchu związanego
z centrami przetwarzania danych

  • Globalnie przetwarzanie danych w chmurze wzrośnie z poziomu zaledwie 11% całkowitego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych w 2010 r. (11eksabajtów miesięcznie i 130 eksabajtów rocznie) i wyniesie w 2015 r. ponad 1/3 całkowitego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych, co stanowić będzie ok. 34% (137 eksabajtów miesięcznie i 1,6 zetabajta rocznie).
  • Wyższy poziom wirtualizacji i korzyści z ekonomii skali stanowić będą kluczowe czynniki wspomagające transformację przetwarzania w chmurze.

Globalny ruch związany z przetwarzaniem w chmurze rośnie dwa razy szybciej niż ruch centrów przetwarzania danych

· Przechodzenie na usługi przetwarzania w chmurze powoduje wzrost związanego z tym ruchu w tempie dwukrotnie szybszym w porównaniu z globalnym ruchem centrów przetwarzania danych. W latach 2010-2015 globalny ruch w centrach przetwarzania danych wzrośnie czterokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 33%), podczas gdy globalny ruch w chmurze w tym samym okresie wzrośnie dwunastokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 66%).

· Centra przetwarzania danych działające w chmurze oferują wyższą wydajność, większą pojemność oraz łatwiejsze zarządzanie niż tradycyjne centra przetwarzania danych. Technologia wirtualizacji pełni rolę najważniejszego katalizatora umożliwiającego konsolidację sprzętu i oprogramowania, szerszy zakres automatyzacji oraz zintegrowane podejście do zabezpieczeń.

4-krotny wzrost globalnego ruchu związanego z centrami przetwarzania danych do 2015 r.

  • Przewiduje się, że ruch związany z centrami przetwarzania danych wzrośnie 4-krotnie – z 1,1 zetabajta w 2010 r. do 4,8 zetabajta rocznie w 2015 r., z roczną stopą wzrostu 33%.

Źródła ruchu w centrum przetwarzania danych: największy ruch generowany w obrębie samego centrum przetwarzania danych

· W ramach ruchu w centrach przetwarzania danych w 2015 roku, 75% realizowana jest w obrębie samego centrum, w wyniku takich działań, jak przechowywanie danych i uwierzytelnianie na maszynach wirtualnych.

· 7% ruchu powstaje między centrami przetwarzania danych, w wyniku takich działań, jak tworzenie kopii zapasowych i replikacja danych.

· 17% ruchu generowanego jest w wyniku komunikacji użytkowników z centrum przetwarzania danych.

Szczytowa wartość natężenia ruchu generowanego przez działania użytkowników końcowych ponad 2,5 razy wyższa od wartości przeciętnej

· Ruch wynikający z komunikacji użytkowników z centrami przetwarzania danych charakteryzuje szczytowość natężenia, wynikająca przede wszystkim ze wzrostu popularności usług opartych na technologii wideo. Podobnie jak w przypadku pór największej oglądalności, podczas szczytowego obciążenia konsumenci mogą generować ruch w centrum przetwarzania danych przekraczający przeciętny ruch w ciągu godziny nawet 2,5 krotnie.

· Przechodzenie na usługi przetwarzania w chmurze powoduje wzrost związanego z tym ruchu w tempie dwukrotnie szybszym w porównaniu z globalnym ruchem centrów przetwarzania danych. W latach 2010-2015 globalny ruch w centrach przetwarzania danych wzrośnie czterokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 33%), podczas gdy globalny ruch w chmurze w tym samym okresie wzrośnie dwunastokrotnie (wskaźnik wzrostu CAGR na poziomie 66%).

Migracja procesów roboczych

· W roku 2010 21% procesów roboczych zostało przetworzonych w centrach przetwarzania danych opartych na chmurze, natomiast 79% w tradycyjnych centrach przetwarzania danych.

· 2014 będzie pierwszym rokiem, w którym ciężar procesów roboczych przesunie się w kierunku chmury – 51% wszystkich procesów roboczych zostanie przetworzonych w chmurze, natomiast 49% w tradycyjnej przestrzeni informatycznej.

· Generalnie w latach 2010-2015 liczba procesów przetwarzanych w centrach wzrośnie 2,7-krotnie. Jednak w tym samym prognozowanym okresie liczba procesów przetwarzanych w chmurze wzrośnie ponad siedmiokrotnie.

Globalna gotowość do przetwarzania w chmurze

· W celu oceny ogólnej gotowości przeanalizowano różne atrybuty: powszechność dostępu szerokopasmowego, przeciętną szybkość przesyłania i pobierania danych, jak również przeciętne opóźnienia w poszczególnych regionach geograficznych.

· Wszystkie regiony objęte badaniem – Daleki Wschód, Bliski Wschód i Afryka, Europa Zachodnia, Środkowa i Wschodnia, Ameryka Łacińska i Północna – są aktualnie przygotowane do wdrożenia podstawowych aplikacji do przetwarzania danych w chmurze, takich jak portale społecznościowe i narzędzia do obsługi konferencji internetowych.

· Wyniki badania dowiodły, że w przypadku pośrednich aplikacji do przetwarzania danych w chmurze, takich jak czaty wideo czy transmisje strumieniowe plików wideo w wysokiej rozdzielczości, regiony Dalekiego Wschodu, Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej oraz Ameryki Północnej dysponowały przeciętną infrastrukturą sieciową, dysponującą wystarczającymi parametrami do obsługi tych usług.

· Żaden z regionów nie został oceniony jako zdolny do obsługi zaawansowanych aplikacji do przetwarzania danych w chmurze, takich jak narzędzia do obsługi konferencji wideo w wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowanego grania z wieloma graczami w sieci. W każdym z regionów są jednak kraje, które aktualnie są zdolne do obsługi takich technologii – dotyczy to na przykład Korei Południowej i Japonii.

Cytat uzupełniający:

„Prognoza Cisco Global Cloud Index prezentuje obraz wzrostu natężenia ruchu oraz aktualnych trendów, dzięki któremu przedsiębiorstwa mogą podejmować długoterminowe decyzje o znaczeniu strategicznym. Także dla Polski przetwarzanie danych w chmurze
z biegiem czasu staje się coraz ważniejsze. Zarówno firmy z sektora prywatnego jak i publicznego poważnie zastanawiają się nad tym, jak przetwarzanie w chmurze może zmienić sposób w jaki korzystają one z usług i aplikacji IT. Patrząc na konkretne dane dotyczące gotowości Polski do zastosowania rozwiązań cloud computing, czyli na przeciętne pobierania, wysyłania plików oraz opóźnienia w transmisji danych można powiedzieć, że jesteśmy gotowi na zastosowanie średniozaawansowanych aplikacji zbudowanych w oparciu o przetwarzanie w chmurze, gdyż wciąż jeszcze pewien problem stanowią właśnie opóźnienia w transmisji danych.”– powiedział Grzegorz Dobrowolski, dyrektor techniczny w firmie Cisco.

Dodatkowe materiały znajdą państwo pod podanymi niżej linkami:

· Cisco Global Cloud Index Web site

· Blog: Cisco Global Cloud Index: Highlights for Cloud Service Providers

· Cisco Global Cloud Index Forecast and Methodology, 2010 – 2015 white paper

Informacje o firmie Cisco:

Cisco (NASDAQ: CSCO) jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań sieciowych, które zmieniają sposób, w jaki ludzie kontaktują się ze sobą, komunikują i współpracują. Więcej informacji na temat Cisco można znaleźć na stronach http://www.cisco.pli http://www.cisco.com. Polskie informacje prasowe firmy można znaleźć na stronie www.cisco.com.pl/prasa, natomiast centralny serwis informacyjny znajduje się pod adresem http://newsroom.cisco.com.

Dodatkowych informacji udziela:

Klaudia Mencina

Manager

Solski Burson-Marsteller

ul. Krakowskie Przedmieście 47/51

00-071 Warszawa

tel. +48 660 094 130

email: [email protected]

www: www.solskibm.pl

Mr Rabat będzie na każde Twoje wezwanie!

Wyróżniono polkowickie Ekoforum