w

Agresywne promocje w sklepach nie oznaczają wojny cenowej

Promocja jako narzędzie konkurencji cenowej wśród sieci, to jeden z żywo dyskutowanych tematów drugiego dnia V Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Uczestników debaty zapytano, czy coraz częstsze i bardziej agresywne promocje oznaczają rozpoczęcie realnej wojny cenowej o klienta między sieciami handlowymi w Polsce?

Zdaniem Andrzeja Falińskiego, Dyrektora Generalnego Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, są to jedynie akcje czasowe mające na celu poprawę wizerunku sieci i pokazanie jej mocy. – Sieci ostro promujące się w tym zakresie zaprzestaną tych działań, gdy osiągną swój cel – np. pokażą pozycję na tym obszarze, na którym konkurencja nie będzie miała szans. Promocje cenowe to instrumentalne zagranie, a nie strategia na dłużej – wyjaśnił Andrzej Faliński.

Agnieszka Sora, Dyrektor Zarządzająca firmy badawczej GFK Polonia zaznaczyła, że polski konsument jest bardzo nielojalny, a w większości Polacy kierują się ceną przy wyborze produktów. Według niej klient wykorzysta okazję do atrakcyjnych zakupów, ale niekoniecznie wróci do konkretnego sklepu po zakończonej promocji. – Po zakończeniu promocji sieć będzie musiała się czymś wyróżnić na rynku i zachęcić klienta do kolejnych odwiedzin, np. Lidl robi to przez ofertą smaków świata – wyjaśniła Agnieszka Sora.

Dariusz Kalinowski, Prezes Zarządu sieci supermarketów Stokrotka wyróżnił dwie kategorie promocji cenowych: wizerunkowe i te, kiedy detalista rzeczywiście schodzi z marży. – Obecnie nie mamy do czynienia z wojną cenową w detalu. W Polsce ma miejsce osłabienie gospodarcze. Dla wielu jest to okazja do zwiększenia udziału w rynku i wiele sieci wykorzysta ten moment. Coraz więcej lokalizacji otwieranych jest obok konkurencji. Dlatego też promocje cenowe będą agresywne, ale tylko wizerunkowo – podsumował Dariusz Kalinowski.

Agnieszka Sora zwróciła uwagę, że Polacy nadal robią zakupy w sklepach małoformatowych, gdzie wartość pojedynczej transakcji jest jednak bardzo niska (ok. 15 zł). – Coraz częściej rolę sklepu osiedlowego przejmują jednak dyskonty, które nie tylko stanowią silną konkurencję dla małych detalistów, ale także dla supermarketów, a nawet hipermarketów. W okresie 2011/2012 dyskonty stanowiły już 20 proc. całego rynku. W 2010 r. było 1990 sklepów dyskontowych, docierały one do
8 mln Polaków. W 2012 r. mamy już 2640 sklepów tego typu, które docierają do 9 mln Polaków.

W czasie pięciu debat, poświęconych branży handlowej, menadżerowie najważniejszych firm handlowych, doradczych, badawczych oraz przedstawiciele organizacji branżowych dyskutowali m.in. o wyzwaniach stojących przed operatorami handlowymi w najbliższych latach. Uczestnicy zastanawiali się na jakim etapie rozwoju jest dzisiaj polski sektor handlowy, jak będzie się zmieniał w najbliższych latach, jak zarządzający sieciami handlowymi muszą zareagować na nadchodzące zmiany demograficzne i urbanizacyjne, co oznacza dla firm handlowych bardzo dynamiczny rozwój nowych technologii, rosnące nasycenie placówkami handlowymi, jakie zmiany wymusi na operatorach spowolnienie polskiej gospodarki, cieńszy portfel i zmiany zachowań zakupowych polskiego konsumenta. W trakcie Forum dyskutowano także na temat tego, jak będzie się zmieniał łańcuch dostaw i te zmiany wpłyną na relacje sieci handlowych i dostawców.

V Forum Rynku Spożywczego i Handlu to największa w Polsce konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu oraz handlowemu. W ciągu dwóch dni odbyło się 13 debat, w których wzięło udział 80 panelistów. Forum odwiedziło prawie 1000 gości. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA, wydawca magazynu "Rynek Spożywczy" oraz portali portalspozywczy.pl i dlahandlu.pl.

Szczegółowe informacje na temat konferencji znajdują się pod adresem: http://www.portalspozywczy.pl/

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.

Tylko wspólne działania producentów i handlu pomogą oprzeć się recesji

Zima nie straszna Lotnisku Chopina